Prosjekter: Annen industri

Slik klarte den lille gründerbedriften å gjøre suksess i Spania

Mens produktene har vært en stor suksess hjemme i Norge, spesielt etter at de inngikk et samarbeid med NAV, har det vært en lengre vei å gå internasjonalt.

Made for movement
Produktene Made for Movement lager er med på å lindre barnets smerter. – Det er vondt om man er stillesittende eller liggende lenge. Det har mye å si for søvn, som igjen gir positive ringvirkninger for både barnet og familien, sier Jan Erling Nilsen i Made for Movement. Foto: Made for Movement.

Fakta

Firma: Made for Movement

Finansiering: Lån og garanti fra Eksfin

Made for Movement lanserte produktet NF-Walker i 1995. I dag samarbeider bedriften med flere internasjonale sykehus og universiteter. Produktene tilfører bevegelse til barn som ikke kan bevege seg på egen hånd.

Dette innholdet er publisert før 1 juli 2021 av GIEK eller Eksportkreditt Norge.

– Det er stort å se et barn som vanligvis sitter eller ligger hele dagen komme opp i stående, og bevege seg som andre barn. Det er et emosjonelt øyeblikk. Vi opplever i stor grad å få tilbakemeldinger på at våre produkter gjør en forskjell i hverdagen til disse familiene, forteller Jan Erling Nilsen, økonomisjef i Made for Movement.

Hovedkonseptet til selskapet er å gi bevegelse til dem som ikke er i stand til å gjøre det på egen hånd. Produktene NF-Walker og Innowalk gjør dette mulig. Det ene produktet er et gang- og ståprodukt med hjul. Det andre er en maskin med motor som tilfører bevegelse til dem som ikke kan bevege seg på egen hånd.

Lengre vei å gå internasjonalt

Mens produktene har vært en stor suksess hjemme i Norge, spesielt etter at de inngikk et samarbeid med NAV, har det vært en lengre vei å gå internasjonalt.

– NF-Walker har en bred internasjonal posisjon og er et ledende hjelpemiddel for målgruppen. Det har tatt lengre tid å få gjennomslag for den nyere Innowalk. Det tar tid å rulle ut nye produkter av denne typer i forskjellige land. I tillegg er de kostbare, sier Nilsen.

Innowalk lages på mål til hver enkelt bruker av produktet. Produktet er skreddersydd for et segment barn og unge som har de største funksjonsnedsettelsene.

– Denne gruppen barn er ikke et stort segment, og dermed tar det lengre tid å få på plass internasjonalt. Vi funderte på hvordan vi skulle få det til fortere, det er ikke noe å si på etterspørselen.

De fikk en idé om å teste produktet som et leieprodukt fremfor å selge det.

Bildet er fra Balboa i Spania, hvor Made for Movement har en ny leieordning. Foto: Made for Movement

Leieordning i Spania

De ringte til det som tidligere var Eksportkreditt Norge for å høre om hvilke muligheter som fantes.

– Konseptet vi utviklet sammen ga oss muligheten til å få mange flere enheter ut i markedet samtidig.

Les også: Vekstbedriften Minimeis flyr videre ut i verden

Etter at de første møtene ble holdt i 2016 har det gått slag i slag. Nå har de fått på plass muligheter for leie av Innowalk i Spania.

Ordren utgjør over ti prosent av budsjettert salg til internasjonale distributører i 2017, og mer enn hundre barn vil få oppleve fordelene av Innowalk de neste fem årene.

– Når et nytt barn skal ha produktet, tilpasses det til det enkelte barnet. Våre produkter skal tilpasses etter en viss tid, etter hvert som barnet vokser og behovene endrer seg.

Produktet kommer i forskjellige størrelser, og om man skal ha en leieordning er det derfor viktig å ha en produktportefølje av en viss størrelse, forklarer han.

Med den nye lånemodellen er det ikke bare de rikeste familiene som har råd til produktet, det blir tilgjengelig for langt flere.

– Om man har barn med store funksjonsnedsettelser er det mye man skal bruke pengene på. Det som er så bra med denne ny ordningen er at den blir tilgjengelig for flere. Vårt ønske er at produktet skal bli kjent i flere land slik at det etter hvert kan bli godkjent som et ordinært hjelpemiddel, forklarer Nilsen.

Stort spenn i kontraktene

Nilsen tror det hadde vært vanskelig å få til en lignende avtale med en kommersiell bank, da han tror det er få som hadde turt å satse på dette nisjemarkedet.

Drømmen vår er å nå ut til flest mulig.

Jan Erling Nilsen, CFO, Made for Movement

– Det som er fantastisk er at Eksfin har brukt mye tid og ressurser på oss, til tross for at denne transaksjonen ikke er så stor for disse finansinstitusjonene. For oss er dette selvfølgelig stort og viktig, og vi er takknemlige for dette, sier han.

Eksfin har arbeidet med å tilpasse og forenkle sine løsninger for små og mellomstore bedrifter. Det er stort spenn i hva de finansierer, som kan være alt fra kontrakter på en til to millioner til kontrakter på flere milliarder.

– Leveransen fra Made for Movement er litt utypisk da det er en liten kontrakt på rundt to millioner kroner. Men ikke desto mindre gledelig å være med på å realisere leveransen.

Ivar Rekve, avdelingsdirektør SMB i Eksfin

Eksfin jobber aktivt med å identifisere og kontakte relevante eksportbedrifter og deres kunder for å gjøre finansieringstilbudet kjent. Små og mellomstore bedrifter er grunnfjellet i den norske økonomien, og vi ønsker å tilpasse våre løsninger så godt vi kan for denne gruppen.

Made for Movement er en liten bedrift med en liten kunde i Spania, men her har kunden i utlandet god kredittverdighet. Dette gjør at lånet kunne etableres med forenklet dokumentasjon og minimale transaksjonskostnader. Kunden i Spania ønsket en ny finansieringskilde, og vi ser ofte at kundene ønsker finansiering fra oss for å diversifisere sine finansieringskilder.

Made for Movement
Made for Movement lanserte i år en leieordning av produktene i Spania. Foto: Made for Movement

Flere land på trappene

Planen er etter hvert å utvide den nye leiemodellen til flere land enn kun Spania. Made for Movement har flere prosjekter på trappene, blant annet et nytt og spennende samarbeid i Polen.

– Drømmen vår er å nå ut til flest mulig. Vi mener vi har et stort internasjonalt produkt, som er etterspurt av terapeuter, familier og brukere over hele verden. For oss handler det om å få spredt budskapet, og installere flest mulig produkter rundt omkring i verden så stadig flere får sett fordelene. Vi vet at det er mange barn og unge der ute som hadde hatt stor effekt og nytte av våre produkter.

Les mer om: