Produkt

Eksportrembursgaranti

Et viktig verktøy i internasjonal handel er remburser, eller «letter of credit». En remburs sikrer at en norsk eksportør mottar betaling for sine varer og tjenester. Rembursen utstedes av partenes banker, og er spesielt nyttig når partene ikke kjenner hverandre godt eller handler med store verdier.

Eksfin kan garantere en eksportørs pengeoverføringer ved hjelp av to typer rembursgarantier; Eksportrembursgaranti og Importgaranti.

Om produktet

Eksportremburs sikrer betaling til norsk eksportør

Hvis en norsk eksportør er bekymret for at en utenlandsk kjøper ikke vil betale som avtalt, kan det være risikodempende å be kjøperen henvende seg til sin bank og får innvilget og utstedt en remburs («letter of credit») til fordel for eksportøren. En remburs innebærer at kjøpers bank forplikter seg til å betale kjøpesummen på visse vilkår.

Slik fungerer eksportrembursgaranti

For å unngå at eksportøren tar risikoen for den utenlandske bankens betalingsevne, kan eksportørens bank garantere for at kundens bank gjør opp. Banken kan deretter søke Eksfin om å avlaste en del av risikoen knyttet til den utenlandske banken.

Andre fordeler ved rembursgarantier: 

  • Kjøpesummen kan diskonteres av eksportørens bank: Eksportørens bank kan tilby å betale eksportøren for varene tidligere enn avtalt. Dette skjer mot rentebetaling med en gang dokumentasjon er presentert av eksportør og akseptert av bank.
  • Eksportøren kan starte produksjon fordi betalingen er sikret, selv i perioden før varene leveres.

Vilkår og struktur

  • Eksfin garanterer for risikoen eksportørens bank har på kjøpers bank i utlandet.
  • Garantien dekker en andel av bankens eventuelle tap hvis rembursbeløpet ikke blir betalt av kundens bank på forfallsdatoen.
  • Garantien dekker normalt 50 prosent. I enkelte tilfeller kan Eksfin dekke mer.

Hva koster garantien?

Eksfin krever premie for garantien, lik bankens garantipremie og på like vilkår. Premie og andre betalinger kreves inn av banken som bekrefter remburs.

Hvilke banker tilbyr eksportremburs og hvordan søke?

Alle banker som bekrefter en remburs i forbindelse med norsk eksport, kan søke Eksfin om eksportrembursgaranti. Det er eksportørens bank som søker Eksfin om eksportremburs. Behandlingstid hos Eksfin er normalt en til to arbeidsdager. Krevende saker kan imidlertid ta opptil flere uker.

Danske Bank, DNB, Nordea, SEB og Standard Chartered Bank har per september 2024 avtaler om å tilby eksportremburser garantert av Eksfin. Eksfin er positive til å opprette tilsvarende avtaler med flere banker og vi har også mulighet til å behandle søknader om avdekning utenom avtale.

Spør din bank om banken tilbyr remburser garantert av Eksfin, eller kontakt oss direkte for å diskutere muligheter.

Hvordan søke?

Det er banken som skal søke Eksfin om denne garantien. Ta gjerne kontakt med en av våre kunderådgiver for mer informasjon.