Selskapet Windward Offshore som er basert i Tyskland, har bestilt fire avanserte havvindskip fra Vard. To av skipene bygges ved Vard Brattvaag i Norge, mens to skip leveres fra Vard Vung Tau i Vietnam.
Eksfin lånefinansierer de fire skipene i samarbeid med den franske banken Credit Agricole CIB. For skipene som bygges i Vietnam, er norske maritime utstyrsleveranser grunnlaget for Eksfins deltagelse.
Les pressemeldingen om finansieringen fra Windward Offshore her.
Grønn maritim industri et satsningsområde for Eksfin
Grønn maritim industri er en viktig eksportnæring for Norge og et strategisk satsingsområde for Eksfin. Så langt har Eksfin delfinansiert rundt 40 skip som bruker miljøvennlig drivstoff og hvor ny teknologi reduserer skadelige utslipp. Mer enn 30 av disse er havvindskip, der alle har kontrakter i utlandet.
Økt internasjonal etterspørsel etter spesialiserte havvindskip
Behovet for serviceskip til havvind har vokst i takt med utbygging av antall internasjonale havvindparker.
Det er gledelig at den internasjonale etterspørselen etter avanserte havvindskip gir ledende norske verft og utstyrsleverandører god ordreinngang sier Ivar Rekve, direktør for havnæringer i Eksfin.
Nye parker bygges nå ut lenger fra land, i dypere farvann og med større turbiner, noe som øker krav til vedlikehold og behovet for mer avanserte og tilpassede fartøy. Etterspørselen etter spesialiserte fartøy er derfor i vekst. Tidligere har skip til overs fra offshore olje og gass bidratt til å sikre rimeligere skip i havvind. Dette har nå endret seg fordi utbyggerne etterspør mer effektive fartøy som er spesialiserte for havvind.

Eksport av norsk maritimt utstyr
For de to fartøyene som bygges i Vietnam utgjør Vards egne leveranser brorparten av de norske leveransene: Designpakke, batteripakke, elektrisk utstyr og installasjoner, broutstyr, kommunikasjonsutstyr og kran (Seaonics). Selskapet Brunvoll leverer thrustere. Andre norske leverandører er Sperre, Møre Safety og Ulmatec. Fartøyene blir 87.5 m lange og 19.5 m brede, og har lugarplass til 120 personer. Skipene vil være utstyrt med batterihybridteknologi og 4x metanol-klare motorer fra MAN.
Samarbeid om finansiering med fransk storbank
Eksfin lånefinansierer de fire skipene i samarbeid med banken Credit Agricole CIB. Finansieringsavtalen som er inngått inkluderer et lånebeløp på inntil 182 millioner euro / 2,1 milliarder kroner. Eksfin står for 60 prosent av lånebeløpet mens Credit Agricole CIB dekker 40 prosent.
Les mer om skipsfinansiering
VARD
er et av verdens ledende design- og skipsbyggingsselskap av spesialkonstruerte fartøy til offshoreindustrien, energisektoren, marine fartøy og sjømatproduksjon.
Selskapet tilbyr tjenester for hele livsløpet til et fartøy, fra design og skipsbygging, til tilpassing, ombygging og reparasjon.



Seniorrådgiver kommunikasjon og markedsføring
Andre kundesaker
Eksfin stiller byggjelångaranti når Myklebust Verft byggjer ferjer til Torghatten
Nederlandske Van Oord bygget havvindskip i Norge med finansiering fra Eksfin
Les mer om: